Muu toiminta

TOS - Teosofinen palvelujärjestö

Teosofinen Palvelujärjestö (Theosophical Order of Service eli TOS) on toiminut maailmalla jo yli sata vuotta. Sen perusti Annie Besant vuonna 1906 yhdessä muiden maailman hädän tunnistaneiden kanssa. Suomessa TOS:n toiminta käynnistyi syksyllä 2008. Sen tarkoituksena on lievittää maailman hätää tukemalla eettisin perustein valittavia kohteita, muun muassa kouluja ja lastenkoteja. Uskomme, että jokaisen ihmisen sydämessä asuu myötätunto. Olemme kaikki yhteydessä toisiimme niin ilossa kuin kärsimyksessä.

Auttaa voi monin tavoin.

Ihmisillä on erilaisia mahdollisuuksia palvella. Jos olet kiinnostunut, ota meihin yhteyttä.

Ritva Lappi, p. 050 413 2701, ritva.lappi(at)elisanet.fi

Avustuskohteet

Olcott Memorial High School (Adyar, Chennai, Intia) Sosiaalista tasa-arvoa lisäämään perustettu koulu, joka tarjoaa ilmaisen koulutuksen ja ruokailun vähävaraisten perheiden lapsille. Koulussa on paikka noin 500 oppilaalle.
Social Welfare Center (Adyar, Chennai, Intia) Keskus, joka tarjoaa päivähoidon ja ruokailun köyhistä oloista tuleville lapsille ja käsityökoulutusta nuorille naisille. Paikka sadalle lapselle.
Boys Hostel (Adyar, Chennai, Intia) Koti orvoille tai muuten perusturvaa vailla oleville lapsille. Paikka 15–20 lapselle.

John Sonck koti -säätiö

Tri John Sonck on 1920–luvulla seuran ylisihteerinä toiminut teosofi, joka jätti seuraan lähtemättömän jäljen omalla pyyteettömällä toiminnallaan. John Sonck koti -säätiö on Sonckin Muistorahaston turvin vuonna 1945 perustettu voittoa tavoittelematon säätiö. Sen tarkoitus on "toimia vanhusten hyväksi Suomessa teosofisessa hengessä universaalin veljeyden periaatetta noudattaen".

a) Jakamalla apurahoja ja avustuksia kiinnittäen erityistä huomiota vanhuksiin ja heidän yhteisöllisen asumisensa tukemiseen.
b) Tarjoamalla virikkeellistä toimintaa henkisen kasvun edistämiseksi, joko itse järjestämällä tilaisuuksia tai myöntämällä avustuksia henkisten ryhmien tai keskusten kursseille ja tilaisuuksiin.
c) Avustamalla vertailevan uskontotieteen, filosofian ja luonnontieteiden tutkimusta.

Säätiö järjestää kesällä ikonimaalauskurssin Kreivilässä 25.-27.6.2024.

Tänä kesänä tulee täyteen 30 vuotta, kun kurssi on järjestetty säätiön toimesta. Myös Kreivilän vuosipäivää vietetään tulevana kesänä. Juhlavuoden kunniaksi järjestetään tänä vuonna ikonimaalauskurssin yhteydessä ikoninäyttely, johon on tarkoitus kerätä kurssilla valmistuneita ikoneja vuosien varrelta. Tämän vuoden kurssille osallistujat kokoavat näyttelyn itse kurssin päätteeksi. Mikäli sinulta löytyy kurssilla maalaamiasi ikoneja, jotka haluaisit näyttelyyn asetteille ja olisit kiinnostunut osallistumaan kurssille ja kurssin päätteeksi näyttelyn kokoamiseen, ota yhteyttä Helena Lindgreniin p. 040 5039545 tai sähköpostilla kreivila.kurssit@netti.fi​

Ikonimaalausnäyttely

Säätiön ikonimaalauskurssin osallistujat järjestävät ikoninäyttelyn kurssin 30-vuotispäivän ja Kreivilän 70 -vuotispäivän kunniaksi. Näyttelyn avajaiset ovat lauantaina 29.6.2024 klo 14.00 Kreivilän kurssikeskuksessa. Näyttely on esillä Kreivilässä kesän 2024 ja on mahdollista, että ainakin osa ikoneista on ostettavissa. Tervetuloa nauttimaan avajaisista!

Avustushakemukset

Säätiö myöntää avustuksia hakemusten perusteella. Avustusta on mahdollista hakea joko itselleen taitoisen henkilön puolesta, kuitenkin siten, että tämä henkilö on hakemuksesta tietoinen ja sen lähettämistä itse toivoo. Vapaamuotoisessa hakemuksessa tulee ilmoittaa henkilön, jolle avustusta haetaan, ikä ja nimi. Hakemukseen on liitettävä tieto siitä, minkälaista avustusta henkilö tarvitsee ja myös tarvittava selvitys, miksi henkilö tarvitsisi avustusta tai stipendiä. Mikäli haettava avustus on rahaa, tulee hakemuksesta käydä ilmi haettava summa ja mitä tällä summalla kustannetaan. Avustuksia voi edelleen hakea myös kurssienjärjestäjät, jotka haluavat mahdollistaa iäkkäiden osallistumisen kevennetyllä osallistumismaksulla kursseilleen.

Kevään avustusten hakuaika on 1.3.-30.4.2024 ja ne voi lähettää kirjallisesti sähköpostilla osoitteeseen anna.lasma(at)gmail.com